top of page

De Machtige Pen®

Vragen.

Alles wat je wilt weten over mij en mijn content- & copywritingdiensten.

  • Wat zijn jouw tarieven voor content- en copywriting?
    Voor aanvang van elk schrijfproject, presenteer ik een op maat opgestelde samenwerkingsovereenkomst. Elk project is anders, dus het is aan mij om vooraf de complexiteit en het vereiste expertiseniveau te beoordelen. Mijn tarieven die daaruit voortvloeien zijn concurrerend. Als freelance schrijver heb ik geen duur kantoorpand of een leaseauto nodig, waardoor ik de overheadkosten tot een minimum kan beperken. En dat zie jij terug in mijn tarieven. Ik geef er de voorkeur aan om op projectbasis te rekenen, zodat jij exact weet wat het project zal kosten, nog voordat één woord op papier is gezet. Mijn tarieven zijn inclusief: - het eerste consult - markt- en contentonderzoek - twee herzieningen - het eindproduct
  • Wat als ik alleen hulp nodig heb met nakijken/herschrijven van mijn eigen teksten?
    Geen probleem. Laat mij lezen wat je hebt. Ik kan verbeteringen aanbevelen of een offerte opstellen voor het corrigeren en/of redigeren. Als jouw tekst perfect is, vertel ik je dat overigens kosteloos.
  • Waarom hanteer jij geen uurtarief?
    Hoewel ik rekening houd met het aantal uren dat ik nodig heb om jouw schrijfproject te voltooien, breng ik mijn copywritingoplossingen niet per uur in rekening. De tijd die ik nodig heb om jouw content te schrijven, is namelijk niet relevant. Wat telt, is het resultaat. Goede copywriters werken om deadlines te halen, niet om de tijd uit te zitten. Door projecttarieven te hanteren, elimineren we het ‘klokkijken’. Vergaderingen, contactmomenten, onderzoek en andere aspecten worden verwerkt in projectramingen, waardoor ik de benodigde tijd creëer om mij te concentreren op uitstekend, creatief schrijfwerk.
  • Wat is een copywriter?
    Een copywriter is iemand die teksten schrijft voor reclame- en/of marketingdoeleinden. Dit schrijven, ook wel ‘copy’ of ‘content’ genoemd, wordt gebruikt om een product of dienst te helpen verkopen of bedrijven/consumenten erover te informeren. Copywriters worden gekenmerkt door een combinatie van bekwaam, overtuigend schrijven, branchekennis, onderzoeksvaardigheden en uitstekende grammatica waarmee aantrekkelijke verkoop- en marketingcontent voor merken wordt gecreëerd.
  • Wat is het verschil tussen content- en copywriting?
    Het verschil tussen copy en content is vaak onderwerp van discussie. Er is onenigheid over de nuances. Maar in grote lijnen komt het vooral neer op het volgende. 'Copy' stond ooit voor de dwingende, verleidelijke taal of argumenten die werden gebruikt om een verkoop te sluiten. Maar die omschrijving is met de jaren wat milder geworden. Tegenwoordig wordt copywriting vaak gebruikt om acties te stimuleren die tot een verkoop leiden. Deze variëren van het aanmoedigen van mensen om zich aan te melden voor jouw maandelijkse e-mail tot het klikken op een link om meer informatie te krijgen en, ja, ook om iets te kopen. 'Content' daarentegen wordt als meer informatief beschouwd. Het wordt gebruikt om te boeien, te informeren, te entertainen en vragen te beantwoorden.
  • Wie is de eigenaar van de door jou geschreven teksten?
    Ik creëer uitsluitend maatwerk. Na oplevering, bezit jij het exclusieve auteursrecht op alle teksten die ik voor jou schrijf. Je kunt ze gebruiken waar en wanneer jij wilt.
  • Wat als ik niet direct tevreden ben met de door jou geschreven teksten?
    Je krijgt van mij een offerte op basis van jouw wensen en eisen. Zolang de reikwijdte van de oorspronkelijke opdracht niet te veel verandert, kan ik de teksten maximaal twee keer herzien. Als er significante wijzigingen zijn, kunnen we de impact op tijd en kosten opnieuw beoordelen en eventueel een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opstellen.
  • Waarom reken jij niet per woord?
    Sommige woorden zijn meer waard dan andere. Ik geloof daarom dat woorden niet geteld maar gewogen moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan de slagzin ‘Just do it’ van Nike. Waarom denk je dat het niet ‘Get up and get your ass to the gym or please just do something’ is geworden? Betalen per woord is de perfecte manier om opgeblazen, slappe teksten te krijgen, die korter en bondiger juist een grotere impact kunnen hebben. Dat geldt echter niet voor proeflezen. Alleen bij het corrigeren/redigeren van jouw teksten, reken ik € 0,05 per woord. Daar heb ik voor gekozen om altijd vooraf transparant te zijn over de kosten van het project.
  • Hoe lang doe jij erover om mijn teksten te schrijven?
    Dit hangt onder andere af van de omvang en complexiteit van het project, de deadline, welke informatie je kunt verstrekken en hoe snel je deze kunt verstrekken. Normaal gesproken kan ik binnen 1 tot 36 uur kortere stukken opleveren. Grote, meer gecompliceerde projecten vereisen diepgaand onderzoek of interviews en kunnen daardoor meer tijd in beslag nemen. Tijdens ons kennismakingsgesprek worden de deadlines en het beschikbare budget besproken. Ik streef ernaar om jouw content altijd zo snel mogelijk te creëren, maar zal nooit inleveren op kwaliteit en detail.
  • Waar ben jij gevestigd? Moeten we afspreken om samen te werken?
    Ik ben een freelance content- & copywriter die bij de Kamer van Koophandel in Almere is ingeschreven (KvK-nummer: 75548607). Ik werk in principe vanuit huis en op inspirerende locaties in Amsterdam en omstreken. Normaal gesproken is een persoonlijke ontmoeting overbodig, tenzij het een bijzonder omvangrijk en complex project betreft waarbij een persoonlijk onderhoud noodzakelijk is. Het is veel eenvoudiger, sneller en goedkoper om telefonisch, per e-mail of per Teams/Zoom te communiceren.
  • Wat is De Machtige Pen® en wat doen jullie precies?
    De Machtige Pen® is de handelsnaam waaronder ik, Jacques Kaloustian, freelance content- en copywritingdiensten verleen. Ik heb gekozen voor deze handelsnaam, omdat het mijn filosofie over het geschreven woord vertegenwoordigt. Woorden zijn krachtig, invloedrijk. Het is mijn taak om mijn opdrachtgevers te helpen bij het vinden van de juiste woorden om hun boodschap te verspreiden. Schrijven: Ik schrijf wervende (SEO-)teksten voor vrijwel alle soorten boodschappen en media -- online en offline -- van advertentiecampagnes, e-mails en jaarverslagen tot sms'jes, sollicitatiebrieven en socialmediaberichten. Op basis van jouw visie en doelen, creëer ik activerende, originele content die perfect bij jou en jouw merk past. Proeflezen: Heb je een professionele redacteur nodig die jouw bestaande teksten perfectioneert? Laat mij dan corrigeren en redigeren, terwijl jouw persoonlijke stijl intact blijft. Alle grammatica-, spelling- en interpunctiefouten worden eruit gevist, om jouw teksten correct, consistent en corresponderend te maken. Coachen/trainen: Woorden zijn cruciaal voor het succes van jouw campagnes. Of je nu een e-mail, direct mail, blog of socialmediabericht schrijft; je hebt krachtige content nodig die wordt gelezen en waarop actie wordt ondernomen. In mijn interactieve trainingen krijg je alle noodzakelijke handvatten om doelgericht te schrijven en je teksten te laten 'leven'. Je kunt mij onder andere inschakelen voor het schrijven van jouw: bedrijfsbrochure promotionele brochure bedrijfsmagazine slogan informatiepakket folder persbericht casestudy websitecontent direct mail merkverhaal zakelijk profiel biografie socialmediacontent (Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat et cetera) witboek digitaal boek landingspagina advertentie catalogus productbeschrijving jaarverslag recensie zakelijke brief en e-mail verkoopbrief en e-mail presentatie
  • Waarom heb ik een copywriter nodig?
    “Het zijn maar woorden. We spreken allemaal Nederlands en mijn spelling is toch wel redelijk.” Iedereen denkt dat hij/zij kan schrijven, maar er is een verschil tussen het ene woord achter het andere kunnen plaatsen en het kunnen schrijven van boeiende, activerende teksten die bondig ter zake komen en de gewenste doelen bereiken. Je kan het een klein beetje vergelijken met zelf decoreren. Het zal nooit zo indrukwekkend worden als het werk van ingehuurde professionals, maar het klaart de klus. Toch? Tot je ineens de slordige afwerking en het ontbreken van de samenhang niet meer over het hoofd kunt zien. Hetzelfde geldt voor copywriting. Bespaar je werkelijk tijd, moeite en geld als je het zelf probeert? Denk maar aan de tijd die je hebt besteed aan het schrijven, herschrijven en verfijnen. En wat als je die ene potentiële klant of verkoop misloopt door een verkoopbrief, brochure of website die niet de juiste snaar raakt?
  • En wat is copywriting precies?
    Copywriting is het schrijfproces dat leidt tot wervende, activerende teksten voor reclame- en/of marketingdoeleinden. Copywriters zijn verantwoordelijk voor de teksten in/op brochures, billboards, websites, e-mails, advertenties, catalogi en meer. Deze tekst staat bekend als 'content'. Content is overal – het maakt deel uit van een industrie waarin wereldwijd vele miljarden euro's omgaat. In tegenstelling tot journalistiek of redactioneel schrijven, gaat het bij copywriting erom de lezer actie te laten ondernemen. Die actie is vaak het kopen van een product of dienst. Om die reden wordt een copywriter vaak aangeduid als 'een verkoper met een pen (of laptop)’. Copywriting moet niet worden verward met 'copyright'. ‘Copyright’, oftewel ‘auteursrecht’, is het exclusieve wettelijke recht dat een persoon of bedrijf heeft om iemands werk (zoals boeken, muziek, artistieke items) te reproduceren, publiceren, verkopen of verspreiden. Het doel van een copyright is om dat materiaal te beschermen en illegaal gebruik ervan door ongeautoriseerde agenten te voorkomen. De eigenaar geeft aan dat het materiaal auteursrechtelijk beschermd is met het symbool ©.
  • Kan jij wel voor mijn bedrijf schrijven als je geen directe ervaring hebt binnen mijn sector?
    Ja. Ik ben in staat om snel vertrouwd te raken met de bijzonderheden van jouw bedrijf, het jargon en jouw branche in het algemeen. Ik vind het juist leuk om onderzoek te doen en nieuwe dingen te leren. Bovendien zijn dezelfde basisprincipes van marketing van toepassing – ongeacht jouw merk of markt. Het is gewoon een kwestie van aanpassing aan jouw specifieke situatie.
bottom of page